Nurmijärveläisen rivitalon kuntoarvio

“Tärkeitä arvoja kuntoarvioijan valinnassa ovat ammattitaito ja koulutus, pitkäaikainen kokemus ja, että hän on paikallinen toimija. Siksi valinnaksi muodostui jälleen kerran Capri.”

Taloyhtiön hallituksen jäsen Merja

Lähtötilanne ja tarpeet

Kuntoarvion tilannut kiinteistö on viiden asunnon rivitalo, joka on rakennettu vuonna 1978. Kiinteistöllä ei ole huoltoyhtiötä eikä isännöitsijää. Hallituksen jäsen Merja kertoi, miksi he lähtivät etsimään kuntoarvioijaa: “Tarvitsemme ehdottomasti asiantuntijaa arvioimaan rakennuksen korjaustarpeita”.

Kiinteistö tilasi Caprilta jo vuonna 2015 ensimmäisen kuntoarvion, jonka toimenpiteet toteutettiin määrätietoisesti, ja viimeinenkin on jo viiden vuoden suunnitelmassa. Kesäkuussa 2020 tilattiin Caprilta uusi kuntoarvio ja 10 vuoden PTS. Tavoitteena oli saada kokonaisarvio rakennuksen kunnosta, jonka pohjalta toteutetaan tulevia korjauksia.

Tärkeitä arvoja kuntotarkastajan valinnassa ovat ammattitaito ja koulutus, pitkäaikainen kokemus ja paikallinen toimija. Siksi valinnaksi muodostui jälleen kerran Capri.

Kuntoarvion eteneminen

Taloyhtiön kuntoarvion suoritusajankohta sovittiin sähköpostitse hallituksen puheenjohtajan kanssa. Viikkoa ennen tarkastusta, Insinööritoimisto Capri lähetti taloyhtiölle asukaskyselyn sekä ohjeet kuntoarvioon valmistautumiseen. Asukaskyselyssä kysytään asukkailta kirjallisesti mm. asukkaan havaintoja huoneiston toimivuudesta ja epäkohdista. Valmistautumisohjeissa on tietoa esimerkiksi suihkun käyttökiellosta ja muusta yhtiön valmistautumisesta kuntoarvioon. Asukkailla on usein lemmikkieläimiä, ja ne otetaan myös etukäteen huomioon. Asukaskyselyn palaute kerättiin tarkastuskierroksella.

Tarkastuksen aluksi käytiin läpi taloyhtiön perustietoja ja lähtökohtia hallituksen jäsenten kanssa ja tutustuttiin kiinteistön rakennussuunnitelmiin.

Sen jälkeen suoritettiin kaikkien huoneistojen tarkastukset. Huoneistoissa suoritettiin erilaisia mittauksia. Kuntotarkastuksessa mitattiin mm. vesipisteellisten tilojen kosteudet, käyttöveden lämpötilat ja käyttöveden virtaamat. Kierroksella huomioidaan myös lämmitysjärjestelmä, ilmanvaihtojärjestelmä, käyttövesi- ja viemäriputket, vesikalusteet, sähköistys, pintarakenteiden kunto ja muita kiinteistön kuntoon vaikuttavia tekijöitä.

Sisäkierroksen jälkeen tarkastettiin kiinteistön ulkopuoliset osat. Ulkopuolelta tarkastettiin mm. vierustojen kallistukset, rungon korkeusasema, vierustojen vesieristys ja täyttö, salaojitus, sadevesijärjestelmä, ikkunat, ulko-ovet, julkisivuverhous ja rännijärjestelmä. Sen jälkeen tarkastettiin vesikatot, vesikaton läpiviennit ja kattoturvatuotteet.

Viimeisenä tarkastettiin vielä ullakkotilat: havainnoitiin mahdolliset vesivuodot, aluskatteen kunto, ullakkotilassa kulkevien kanavistojen eristykset, hormien kunto jne.

Tarkastuksen lopuksi pidettiin yhteenveto taloyhtiön puheenjohtajan kanssa. Tällöin käytiin suullisesti läpi tarkastuksen havainnot, tulevat suositukset sekä lisätutkimustarpeet. Sovittiin myös raportin toimitus noin viikon päähän.

Raportti toimitettiin taloyhtiölle sähköpostitse sovittuna ajankohtana. Raportissa on käyty perusteellisesti ja käytännönläheisesti läpi rakennusten kunto, havainnot ja suositukset kuvien kanssa. Raportti sisälsi 10 vuoden PTS:n.

Kuntoarvion jälkeen taloyhtiö tilasi vielä lisätutkimuksia, joissa tehtiin rakenneavauksia ulkoseinärakenteisiin, jotta saatiin tarkennettua osittain tulevia toimenpiteitä.

Miksi kuntoarvion tekemisellä oli merkitystä?

Hallituksen jäsen Merja kertoo kuntoarvion etenemisestä ja hyödyistä: “Kuntoarviossa 2020 Tuomo kysyi joitakin kysymyksiä ja pyysi salaojien kuvausraportin, mutta toteutti muuten tarkastuksen itsenäisesti. Olimme toivoneet rakenneavauksia ulko- ja väliseiniin, ja etukäteen oli Tuomon kanssa sovittu mistä seinistä avaukset kannattaa tehdä. Kaikki eteni jouhevasti. Tarkastuksessa yhdestä väliseinästä löytyi lahovaurio, josta ei olisi tiedetty ilman rakenneavausta. Se saadaan nyt korjattua. 10 vuoden PTS ohjailee yhtiömme tulevia korjaustoimenpiteitä ja on meidän kaltaisen pienen yhtiön hallitukselle äärimmäisen tärkeä apuväline.”

Asiakaspalautteita

”Vanha totuus; tieto lisää tuskaa ja harmaita hiuksia :)
Kiitos!! Kun olit todella hienosti selvittänyt asiaa. Perehdyn selvitykseesi vielä tarkemmin. Siinä on sen verran paljon sulateltavaa ja voin rauhassa tutustua vielä.”
Georj S

“Kiitos nopeasta raportista ja hyvästä palvelusta!”
Mari ja Nico

“Kiitos tästä! Vaikuttaa huolelliselta ja ammatti­taitoiselta työltä!”
Taneli H

“Tervehdys Tuomo, kiitos perusteellisesta tarkastuksesta!”
Timo N

”Kiitos Hyvinkään Näädänkadun kuntotarkastusraportista! Olet tehnyt todella tarkkaa ja huolellista työtä! Tämän pohjalta on helppo lähteä tekemään jatkotoimenpiteitä ja korjaamaan asioita taloyhtiössämme. Raportista käy hyvin ilmi asiat, jotka voimme suorittaa itse ja ne, joihin tarvitaan ammattilaisen apua. Hyvää loppukesää!
Asko R, hallituksen pj.

“Kiitos paljon Tuomo! Selkeä ja helposti luettavissa oleva raportti. Nyt pidetään peukkuja että ostajakin ilmestyy oven taakse ☺ Hyvää työviikon jatkoa”
Maria

“Kiitos vielä hyvästä kuntotarkastuksesta.”
Esko H